חשיבות מדד ה-ROI לשיפור האסטרטגיה השיווקית והמכירות בעסק

03.09.2019

בכל יום מחדש אתם משקיעים במסגרת בית העסק שלכם: השקעה ברווחת העובדים,
השקעה בהכשרות מקצועיות לצוות ובעיקר השקעה בלקוחות שלכם.
ישנן השקעות שאתם רוצים (ובצדק) לדעת האם הן החזירו את עצמן, ובמידה וכן, עד כמה.

כדאי שתכירו גם אתם את המונח ROI. ובעברית? החזר השקעה.
אמנם נדמה כי מדובר על מונח שקצת קשה לתפוש אותו (ובעיקר ליישם אותו), אך תופתעו
לגלות גם אתם עד כמה קל יהיה לכם לחשב את החזר ההשקעה.
איך ROI יכול לסייע בפעילות השוטפת שלכם?

 אפשרות למדוד את היחס שבין ההשקעות ובין הרווחים.

 האם כדאי להשקיע באפיק אחד על פני אחר.

 יכולת לבחון את קצב ההתקדמות שלכם\ האם עמדתם במטרות שלכם.

 אפשרות לקבל משוב על פעולות ופעילויות שאתם עושים.

 החזר ההשקעה כמדד למה עובד ומה פחות עובד.

כל השקעה שאתם עושים במסגרת בית העסק שלכם, מבוססת על השקעה כספית.
רגע לפני שאתם מבזבזים משאב יקר מאד (זאת עוד מבלי שדובר על הזמן היקר שלכם), כדאי
שגם אתם תבחנו לעומק האם מדובר על השקעה ראויה, או כזו שאולי דווקא כדאי לוותר עליה.

 

אז מה היא בעצם השקעה?

רגע לפני שצוללים פנימה, חשוב תחילה להבין מה היא בכלל השקעה?
אפשר לומר כי כל פעולה שאתם עושים במטרה להפיק ממנה תועלת, נחשבת השקעה.
לדוגמה: השקת מועדון לקוחות. מדובר על אסטרטגיה שיווקית מוכחת ויעילה, המצריכה מכם להשקיע
שני משאבים יקרים – זמן וכסף, להעביר צוותים רלוונטיים הדרכות וכיוצא בזה.
את החישוב באשר להחזר ההשקעה ניתן לבצע בדיעבד – זאת לאחר שיש לכם נתונים מלאים
בדבר ההוצאות וההכנסות של ההשקעה הספציפית.

חשיבות מדד ה-ROI לשיפור האסטרטגיה השיווקית והמכירות בעסק

 

חישוב החזר ההשקעה שלכם – איך עושים את זה?

ניקח לדוגמה עסק שמוכר מתנות לחגים. כך, לפני חג האביב, מעוניין העסק לצאת בקמפיין
דיגיטלי נרחב במטרה להגיע לכמה שיותר לקוחות והגדלת עסקאות – עסקיים ופרטיים.
בעל העסק, לאחר התייעצויות עם אנשי שיווק מיומנים, החליט להשקיע כ-1000 שקלים בקמפיין ממומן.
ומה בדבר ההכנסות? אחרי החג, שמח הלקוח לגלות כי ההכנסות שלו היו בגובה של כ- 1500 שקלים.

איך מחשבים אם כן את החזר ההשקעה – ROI?
על פי חישוב של ההכנסות (1500) פחות העלויות (1000). הסכום המתקבל הוא כ-500 שקלים.
ובאחוזים? מדובר על החזר השקעה של כ-50%.

 

"אני לא מבין למה אני צריך לעסוק בחישובים – מה זה נותן לי?"

מדובר על בדק בית פנים-ארגוני שאתם יכולים לעשות לאחר כל פעולת השקעה.
המטרה? להבין האם ההשקעה אכן החזירה את עצמה והייתה שווה את המשאבים, או שאולי לא.
כך, יש לכם אפשרות להיות דרך קבע במעקב אחר הטכניקות והאסטרטגיות שבהן אתם נוקטים,
מבלי שיש מולכם את המראה הזו, יהיה קשה מאד לבצע פעולות שמטרתן התייעלות כלכלית והגדלת הרווחים.

 

ROI גם בעידן האינטרנט – מה חשוב לדעת?

את נוסחת החזר ההשקעה תוכלו ליישם על כל השקעה שאתם מבצעים, לרבות השקעות הקשורות בדיגיטל.
כעסקים המחזיקים בנכסים דיגיטלים, הרי שאתם משקיעים לא אחת בקמפיינים שונים בגוגל, פייסבוק,
אינסטגרם, רשימות תפוצה וכיוצא בזה.
איך תבדקו את מידת החזר ההשקעה שלכם? בין היתר, על פי אחוזי ההמרה:

 כמה עסקאות בוצעו מדף הנחיתה.

 כמה לקוחות חדשים הצטרפו לרשימת התפוצה.

 האם ההשקעה בצ'ט בוט הצליחה לשמר לקוחות.

 כמה חברים חדשים הצטרפו למועדון הלקוחות בעקבות הפרסום בפייסבוק.

 

המדד החדש – ה-ROX

לצד ה-ROI, גם ישנו מדד שבהדרגה תופס תאוצה. הכירו גם אתם ה-ROX, באמצעותו תוכלו לבחון
את הפרמטרים השונים הרלוונטיים לחוויית הלקוח.
מדוע מדד שכזה רלוונטי לכם? משום שהוא מאפשר לכם להפסיק לבצע פעולות שאינן רלוונטיות
כלל ללקוחות (וכך לחסוך כסף), תוך שמנגד תוכלו לטפח ולשמר פעולות שדווקא כן משפיעות.

איך מועדון לקוחות עוזר להשקעה מירבית - צרו קשר לפרטים