האחריות החברתית שיש לכם כלפי קהל הלקוחות

11.02.2023

על חשיבות האחריות החברתית כלפי הלקוחות

לעתים, הדרך הטובה ביותר לשקף בפניכם את חשיבות האחריות החברתית (ועד כמה היא מניעה את

רגש הלקוחות), היא פשוט לעמוד לרגע בעמדתו של הלקוח: דמיינו לעצמכם סיטואציה, בה אתם נכנסים

אל רשת פארם גדולה במטרה לרכוש שמפו חדש לשיער.

 

אתם מתלבטים בין כמה מותגים, ולכן בוחרים להתעמק בתווית המודבקת מאחורי הבקבוק.

 

אתם מבחינים כי על אחד מבקבוקי השמפו, מצוין כי המוצר איננו נוסה על בעלי חיים. ללא כל קשר

להשקפה או אג'נדה (מצמחונות ועד טבעונות), סביר כי תתנו עדיפות למוצר שייצורו לא גרם סבל לבעלי החיים.

לקוחות – אלו שמניעים את העסק שלכם וגם אתם בתור לקוחות, יתנו כמעט תמיד עדיפות למותג / מוצר / שירות

שיש בהם ערך חברתי מוסף.

 

הערך הזה יכול לבוא לידי ביטוי בשלל דוגמאות נוספות:

 רכישת מוצרים כחול-לבן במטרה לתמוך בעסקים הישראלים

 רכישת מוצר של חברה שמתחייבת לתרום חלק מההכנסות לעמותה מסוימת

 בחירה במותג שמפעיל ימי התרמה גדולים ברמה כלל ארצית לפני החגים ועוד…

אפשר בהחלט לומר כי העידן בו חיים הינו עידן של צרכנות יתר, בה מקדשים את החומר ואת הצריכה.

תרבות הצריכה סופגת דרך קבע ביקורות מכל כיוון, כך שגם לקוחות בעצמם (שלוקחים חלק בתרבות הזו),

הופכים מודעים. לא תמיד הם יפיחתו בהרגלי הצריכה, אך בהחלט יעדיפו להיצמד למוצרים שגורמים כמה

שפחות נזק לסביבה, וכמה שיותר תועלת לחברה.

כבעלים של עסקים, המציעים תוצרים שונים לקהל הלקוחות, דעו כי יש לכם אחריות חברתית.

צמד המילים לא מגלם בתוכו כללים ברורים של "עשה" ו"אל תעשה", אלא שישנה מניפה רחבה של אסטרטגיות ופעולות שתוכלו להוציא לפועל. המטרה כפולה וכך גם הרווח:

 מצד אחד, להיות "מוסריים" יותר בכל תהליכי הייצור והשיווק

 מצד שני, לשקף בפני הלקוחות את האג'נדה שלכם וכך להניע אותם רגשית

דוגמא קלאסית ורלוונטית, היא האג'נדה הירוקה שהמון עסקים דבקים בה כעת.

רק לאחרונה, נודע כי ישנן מסעדות שמפסיקות להגיש לקהל הסועדים קשים מפלסטיק.

זוהי דוגמא איך עסק בוחר בשיווק אחראי וירוק, זאת על מנת תרום לכדור הארץ ושהפעילות העסקית שלו

לא תגרום לנזקים מיותרים. לרוב, לקוחות שידרשו בקש יקבלו אותו, אך המטרה היא ליצור מודעות

ולייצר שיח פורה וחשוב גם בקרב הלקוחות.

אחריות חברתית עם שיווק חברתי – האם זה יכול לעבוד?

ישנם ארגונים גדולים שתורמים בפומבי, וגם כאלו שעושים זאת מאחורי הקלעים.

בסופו של דבר, האג'נדה החברתית והרצון לתרום ולעשות טוב יותר, יכולים לקדם אתכם מאד.

דוגמא שמרבית הישראלים מכירים, היא ערב ההתרמה של ארגון לתת. שנים רבות שחברת "פרטנר" הולכת יד ביד

עם הארגון, ומסייעת לאסוף תרומות ולארוז את מארזי המזון.

עסק שמבין את חשיבות האחריות החברתית ופועל על מנת לקדמה, משיג המון:

 השפעה אדירה לטובה על אוכלוסיות מוחלשות

 מיתוג תדמיתי שיכול לשנות את דעת הקהל

 מהלך שיווקי נכון שמאיר את העסק באור חיובי

 חשיפת המותג שלכם לקהלים רבים שטרם נחשפו

 יצירת מודעות למותג בהקשרים חיוביים (תרומה, עשייה חברתית)

עד כמה לקוחות אכן נצמדים לרעיון של צרכנות אתית?

רעיון הצרכנות האתית, מאפשר ללקוח הקטן להשפיע!

בסופו של דבר, הלקוחות האקטיביים, הם אלו שישפיעו על ההכנסות והרווחים שלכם, כך שכדאי דרך קבע

להיצמד לרעיונות חברתיים, מוסריים ולגרום לכמה שפחות נזק לסביבה ולבעלי חיים.

ההשפעה יכולה להיות לטובה כמו חיזוק מותג מסוים, אך גם החלשתו בצורה של חרם. לדוגמא:

 צרכנים שיחרימו מוצרים המופקים על ידי עובדים סינים שמועסקים בתנאים קשים

 חרם על מוצרים שתהליך הייצור שלהם נעשה על ידי ילדים מאוכלוסיות מוחלשות

 בחו"ל: החרמת מוצרים ישראלים של חברות שפועלות מעבר לקו הירוק 

 החרמת חברות על רקע טבעונות, צמחונות או ניסוי על בעלי חיים

קראו גם:

לכתבה בנושא אתיקה ושקיפות כמקדם ניהול חווית הלקוח לחצו